03195014547

support@vira-novin.com

اصفهان، ملکشهر، خ مفتح

مجتمع بلکا، واحد 3

توپولوژی منطقی و توپولوژی فیزیکی

توپولوژی منطقی و توپولوژی فیزیکی

فهرست مطالب

تفاوت توپولوژی فیزیکی و منطقی

توپولوژی منطقی و توپولوژی فیزیکی هر دو مفهوم مهمی در ریاضیات و فیزیک هستند. توپولوژی منطقی بر روی مفاهیم منطقی و روابط بین مجموعه‌ها تمرکز دارد، در حالی که توپولوژی فیزیکی به توصیف فضاها، اشکال هندسی، اتصالات و تغییرات آنها در فیزیک می‌پردازد. به عنوان مثال، در فیزیک، توپولوژی ممکن است برای بررسی خصوصیات فضاها و اتصالات آنها در تئوری میدان‌ها استفاده شود.

  1. توپولوژی فیزیکی

    : توپولوژی فیزیکی نشان دهنده آرایش عناصر مختلف یک شبکه است. این طرح‌بندی فیزیکی دستگاه‌ها و کابل‌ها را به شکل یک شبکه متصل منعکس می‌کند. مربوط به ملزومات شبکه است که جزییات جزئی مانند انتقال داده و نوع دستگاه را نادیده می گیرد. الگوی چیدمان گره ها (رایانه ها) و کابل های شبکه به سهولت نصب و راه اندازی شبکه بستگی دارد. بر هزینه و ظرفیت پهنای باند بر اساس راه حل دستگاه ها تأثیر می گذارد. محل قرارگیری گره ها و فاصله بین آنها را در نظر می گیرد. دستگاه ها را می توان به گونه ای مرتب کرد که یک حلقه تشکیل دهند (توپولوژی حلقه ای) یا به صورت خطی در خطی به نام توپولوژی اتوبوس متصل شوند .
  2. توپولوژی منطقی

 توپولوژی منطقی ترتیب دستگاه ها و ارتباطات آنها را منعکس می کند. این انتقال داده ها از طریق توپولوژی فیزیکی است. مستقل از توپولوژی فیزیکی است، صرف نظر از آرایش گره ها. این مربوط به جزئیات پیچیده شبکه مانند نوع دستگاه ها (سوئیچ ها، روترها) انتخاب شده و کیفیت آنها است که بر سرعت و سرعت تحویل بسته های داده تأثیر می گذارد. توپولوژی منطقی کنترل جریان بهینه را که می تواند در شبکه تنظیم شود تضمین می کند. داده ها می توانند در یک الگوی خطی به نام گذرگاه منطقی یا به صورت حلقه منطقی دایره ای جریان پیدا کنند.

توپولوژی منطقی و توپولوژی فیزیکی

تفاوت توپولوژی فیزیکی و منطقی:

توپولوژی منطقی توپولوژی فیزیکی
تدارکات شبکه مربوط به انتقال داده ها را نشان می دهد. طرح فیزیکی شبکه را نشان می دهد.
در اینجا هیچ دخالت و دستکاری در کار نیست. طرح را می توان بر اساس نیازها تغییر داد.
در توپولوژی های اتوبوس و حلقه وجود دارد. می توان آن را در توپولوژی های ستاره، حلقه، مش و اتوبوس مرتب کرد.
این تأثیر عمده ای بر سرعت و تحویل بسته های داده دارد. همچنین کنترل جریان و تحویل سفارش داده شده بسته های داده را کنترل می کند. این تأثیر عمده ای بر هزینه، مقیاس پذیری و ظرفیت پهنای باند شبکه بر اساس انتخاب و در دسترس بودن دستگاه ها دارد.
این یک نمایش سطح بالایی از جریان داده است. این مسیر واقعی مربوط به انتقال است.
مسیر داده دنبال شده از شبکه اتصال فیزیکی شبکه

شاید برایتان جالب باشد : خدمات شبکه کامپیوتری ، اینستاگرام ما