03195014547

support@vira-novin.com

اصفهان، ملکشهر، خ مفتح

مجتمع بلکا، واحد 3

دروازه ها یا گیت وی GATEWAY

دروازه ها یا گیت وی GATEWAY

فهرست مطالب

گیت وی (gateway)

دروازه ها یا گیت وی (gateway) مانند ستون فقرات برای حفظ هوش و همچنین ظرفیت ذخیره سازی دستگاه هوشمند به طور کلی بدون از دست دادن دوتایی هستند. یک دروازه یا گیت وی (gateway)می تواند ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار باشد.

دروازه ها یا گیت وی  (gateway)چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست دروازه ها یا گیت وی (gateway)نوعی گیت (گذرگاه) هستند که اشیاء هوشمند را با استفاده از محاسبات مه به سرورها متصل می کند. 

در اینترنت اشیا ، دروازه ها یا گیت وی (gateway) سخت افزار شبکه ای هستند که یک برنامه/سیستم برای تعامل با سرور استفاده می کند. 

  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) ارتباط بین برنامه و سرور را با اتصال کامل آنها از طریق یک لوله شبکه امکان پذیر می‌سازند، یک لوله خیالی که گمان می‌رود بین برنامه و سرور وجود داشته باشد و توسط امواج شبکه تشکیل شده است که از طریق آن انتقال داده انجام می‌شود.
  • درخواستی در مورد مقدار معینی از داده توسط کاربر انجام می شود و سپس سرورداده ها را مطابق با درخواست پیدا کرده و پردازش می کند.
  • انتقال از طریق لوله های شبکه از طریق سرور به دروازه و سپس دروازه به برنامه ای که درخواست داده را داده است، انجام می شود.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) به عنوان ستون فقرات برای حفظ هوش و همچنین ظرفیت ذخیره سازی دستگاه هوشمند به طور کلی بدون به خطر انداختن از دست دادن دو در نظر گرفته می شوند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) این کار را با استفاده از محاسبات ابری انجام می‌دهند ، که در زیر خلاصه‌ای از آن ارائه شده است که به شما کمک می‌کند تا یک نمای کلی از معامله بین دروازه ها یا گیت وی (gateway) و محاسبات مه و کل پردازش داده‌ها به دست آورید.

دروازه ها یا گیت وی (gateway)

دروازه ها یا گیت وی (gateway) فقط سخت افزار نیست بلکه یک برنامه به خودی خود به اندازه سایر جنبه های اینترنت اشیا مهم است . دروازه ها یا گیت وی (gateway) به‌عنوان گذرگاهی برای انتقال داده‌ها طراحی می‌شوند و هرچه یک دروازه هوشمندتر باشد، دروازه ها یا گیت وی (gateway)  امن‌تر، دسترسی‌پذیرتر به دروازه‌ها، برنامه‌نویسی و طراحی گیت‌وی پیچیده‌تر، دسترسی‌پذیرتر و کاربر بیشتر می‌شود. اینترنت اشیا دوستانه باشد و کاربران بتوانند راحت تر به اشیاء هوشمند زندگی خود دسترسی داشته باشند و از آن لذت ببرند. 

اگر دروازه ها یا گیت وی (gateway) را بتوان به‌گونه‌ای درک کرد و ساخت که پتانسیل، دسترسی و کاربرپسند بودن آن‌ها را مشخص کند، می‌توانست رشد چشمگیری و امنیت بیشتری در اینترنت اشیا ایجاد کند. به عنوان مثال، به یک دروازه متصل به یخچال هوشمند فکر کنید، بنابراین اکنون همه عملکردها مانند درخواست داده و ارسال داده در هر کجا که نیاز باشد می تواند از طریق خود دروازه ها یا گیت وی (gateway)  انجام شود، و اگر کسی می تواند به دروازه دسترسی پیدا کند که می تواند سرقت کند، آن را اصلاح کنید. یا مانع از داده ها شود. همچنین، اگر می‌توان به گیت‌وی بدون رضایت مقامات دسترسی داشت، می‌توان آن را توسط یک سرور نادرست دستکاری کرد و داده‌ها را می‌توان به جایی که نباید ارسال کرد، و بنابراین الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند همه آن‌ها را با روش‌های مختلف تأیید کنند. 

شاید برایتان جالب باشد : خدمات شبکه های کامپیوتری ، خرید تجهیزات شبکه ، 

ویژگی های دروازه ها یا گیت وی (gateway)

دروازه ها یا گیت وی (gateway)  ویژگی‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌کنند. که برخی از آنها عبارتند از:

  • دروازه ها به عنوان یک پل شبکه برای انتقال داده ها عمل می کنند، زیرا انتقال داده ها را با سهولت بیشتری امکان پذیر می کند و نیازی به ظرفیت ذخیره سازی بالایی ندارد.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) یک انبار موقت ساختاری برای داده‌های ارسال شده توسط سرور و درخواست‌های داده‌شده توسط کاربر ایجاد می‌کنند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) انتقال را امکان‌پذیرتر می‌کردند زیرا تمام داده‌ها را در صف قرار می‌داد و به جای ارسال انبوه، به بسته‌های کوچک داده تقسیم می‌کرد. داده هایی که از طریق Gateway منتقل می شوند به بسته های مفید و کوچک مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند و در هنگام پردازش داده ها نقش دارند.
  • اگر تغییراتی در دروازه ها یا گیت وی (gateway) انجام شود، دروازه‌ها داده‌ها را ایمن‌تر می‌کنند که می‌تواند قابلیت اطمینان بیشتری را نسبت به دستگاه‌های هوشمند ایجاد کند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) ، داده‌ها را برایموتورهای جستجو ، برنامه‌ها و سرورها با کاشت خوانایی بهتر در محتوا بهینه می‌کنند تا دستگاه بتواند داده‌ها را به راحتی درک کرده و بهینه‌سازی کند.

انواع دروازه ها یا گیت وی (gateway)

هیچ مشخصه ای برای دروازه ها در بازار تجاری وجود ندارد جز اینکه نام تجاری خاص آن باشد. اما در مورد امکان سنجی، عملکرد، سرعت و کارایی دروازه ها را می توان به صورت کلی به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • دروازه های یک طرفه:داده ها فقط می توانند از دروازه های یک طرفه در یک جهت عبور کنند. گره مقصد تغییرات ایجاد شده در گره مبدأ را تکرار می کند اما نه برعکس. آنها ابزارهایی برای بایگانی هستند.
  • دروازه دوطرفه:داده ها می توانند در هر دو جهت از دروازه های دو طرفه عبور کنند. آنها ابزاری برای همگام سازی هستند.

نمونه هایی از دروازه ها یا گیت وی (gateway)

در زیر چند نمونه از دروازه ها یا گیت وی (gateway) آورده شده است.

  • دروازه شبکه:محبوب ترین نوع دروازه که به عنوان دروازه ها یا گیت وی (gateway)  شبکه شناخته می شود به عنوان یک رابط بین دو شبکه متفاوت با استفاده از پروتکل های مجزا عمل می کند. هر زمان که کلمه دروازه بدون تعیین نوع استفاده شود، به دروازه ها یا گیت وی (gateway)  شبکه اشاره دارد.
  • دروازه ذخیره سازی ابری: یک گره یا سرور شبکه که به عنوان دروازه ها یا گیت وی (gateway)  ذخیره سازی ابری شناخته می شود، درخواست های ذخیره سازی انجام شده با استفاده از تماس های مختلف API سرویس ذخیره سازی ابری، مانند SOAP (پروتکل دسترسی به اشیاء ساده) یا REST (انتقال حالت نمایندگی) را ترجمه می کند . ارتباط داده‌ها ساده‌تر می‌شود، زیرا ادغام فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی در برنامه‌ها را بدون انتقال آن برنامه‌ها به یک ابر عمومی آسان‌تر می‌کند.
  • دروازه اینترنت به مدار (I2O):پروژه HERMES و شبکه آموزشی جهانی برای عملیات ماهواره ای (GENSO) دو دروازه معروف I2O هستند که دستگاه های موجود در اینترنت را به ماهواره ها و فضاپیماهایی که به دور زمین می چرخند متصل می کنند.
  • دروازه اینترنت اشیا:قبل از تحویل داده‌های حسگر به شبکه ابری، دروازه ها یا گیت وی (gateway)  اینترنت اشیا آن‌ها را از دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) در میدان جذب می‌کنند و بین پروتکل‌های حسگر ترجمه می‌کنند. آنها برنامه های کاربردی کاربر، شبکه های ابری و دستگاه های اینترنت اشیا را به هم مرتبط می کنند.
  • درگاه VoiP Trunk:با استفاده از شبکه VoIP (صدا از طریق پروتکل اینترنت) ، انتقال داده بین دستگاه‌های POTS (سرویس تلفن قدیمی ساده) مانند تلفن ثابت و دستگاه‌های فکس را آسان‌تر می‌کند.

دروازه ها یا گیت وی (gateway) چگونه کار می کنند؟

این یک توصیف متوالی از عملکرد دروازه ها یا گیت وی (gateway)  است که شما را از طریق نحوه ورود و خروج داده ها از طریق دروازه راهنمایی می کند:

  • برنامه پایان کاربر درخواستی برای مقدار مشخصی داده از طریق پورتال خود به دروازه ارسال کرد. به عنوان مثال، یک درب هوشمند درخواست رمز عبور نوع داده را داده و این درخواست را به دروازه ارسال می کند.
  • دروازه این درخواست برای رمز عبور را به سرور ارسال می کند.
  • سرور درخواست و جستجوی رمز عبور نوع داده را برای یک شناسه خاص دریافت می کند و رمز عبور داده را به دروازه ها یا گیت وی (gateway) منتقل می کند.
  • سپس داده ها به رابط درب هوشمند فرستاده می شود که در آنجا با داده های وارد شده برای رمز عبور نوع داده مطابقت داده می شود. اگر این دو داده مطابقت داشته باشند، درب باز می شود.

مزایای دروازه ها یا گیت وی (gateway)

دروازه ها یا گیت وی (gateway) مزایای زیر را برای کاربر فراهم می کنند:

  • از طریق دروازه ها ممکن است که اشیاء هوشمند برای انتقال داده بین کاربر و سرور به محاسبات مه متکی باشند.
  • دروازه‌ها راهی را برای امکان‌سنجیاشیاء هوشمند بدون کاهش هوش اشیا فراهم می‌کنند، زیرا نیازی به انتقال هوشمندی اشیاء در سمت سرور نیست و در نتیجه عملکرد و دسترسی را حفظ می‌کنند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) استفاده از اشیاء هوشمند را از نظر انرژی کارآمد می کنند زیرا انتقال داده ها به دستگاه هوشمند متکی نیست و انتقال بین دستگاه ها و دروازه ها از طریق گزینه های کم انرژی مانند BLE،ZigBee یا بلوتوث امکان پذیر است .
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) فناوری جدیدی را به روی جهان باز می‌کنند، یعنی محاسبات مه.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) می‌توانند یک لایه امنیتی اضافی به داده‌ها اضافه کنند، اگر تغییرات خاصی به آنها اضافه شود.
  • دروازه‌هارمزگذاری داده‌ها ، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت را ممکن می‌سازند تا مرحله جدیدی از اشیاء هوشمند در دسترس کاربران قرار گیرد.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) صنایع را به سمت نوآوری سوق می دهند و رشد بیشتر صنایع را ممکن می سازند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) صنعت را رهبری کردند و فرصت شغلی را ایجاد کردند، به گونه‌ای که گویی توسعه دروازه‌ها ایجاد شده است، افراد بیشتری برای امکان‌پذیرتر کردن دروازه ها یا گیت وی (gateway)  و غلبه بر محدودیت‌ها به فکر طوفان فکری هستند.

دروازه ها یا گیت وی GATEWAY

محدودیت های دروازه ها یا گیت وی (gateway)  

محدودیت های کمی برای دروازه ها یا گیت وی (gateway) نیز وجود دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • درگاه‌ها نیاز به دستگاه خاص دارند، زیرا اتصال چندگانه به دروازه ها یا گیت وی (gateway) منفرد امکان‌پذیر نیست و برای این منظور نیاز به یک سینک وجود دارد.
  • دروازه‌ها اصلی مدیریت داده نیستند، بلکه فقط برای انتقال داده استفاده می‌شوند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) منابع درخواست داده و کاربر را تأیید نمی کنند و همچنین نمی توانند رفتار را از روی داده ها پیش بینی کنند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) فقط مختص کار هستند و نه زبان آموزان.
  • اگر می‌خواهید سبک زندگی‌تان مبتنی بر اینترنت اشیا باشد، دروازه‌ها هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری را به زندگی روزمره شما اضافه می‌کنند.
  • دروازه ها یا گیت وی (gateway) به فضای اضافی در فضای شما نیاز دارند.
  • آنها گاهی اوقات توجه ویژه ای برای نگهداری می خواهند.
  • اگر به دنبال چیزی ارزان هستید، درگاه های برجسته تر حتی می توانند سوراخی در جیب شما ایجاد کنند.
  • یک سینک برای امکان سنجی بسیاری از دروازه ها یا گیت وی (gateway) مورد نیاز است.

غلبه بر محدودیت های دروازه ها یا گیت وی (gateway)  

از طریق مراحل زیر می توان بر محدودیت های دروازه ها یا گیت وی (gateway) غلبه کرد:

  • برنامه نویسی دروازه ها:سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا یک دروازه را برنامه ریزی کنید؟ پاسخ ساده است، یک دروازه بسیار بهتر نتایج بسیار بهتری در اشتراک گذاری داده می دهد و اشیاء هوشمند هوشمندتر می توانند کار کنند. اکنون یک سوال دیگر مطرح می شود “چگونه یک دروازه ها یا گیت وی (gateway) را برنامه ریزی کنیم”. پاسخ این است که دروازه‌ها را می‌توان با الگوریتم‌های یادگیری ماشین برنامه‌ریزی کرد تا انتقال داده‌ها راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.
    • الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به دروازه ها یا گیت وی (gateway) بگویند که داده‌ها را با کارایی بیشتری انتقال دهند و همچنین به دروازه‌ها دستور دهند تا داده‌ها را بر اساس نیاز سرورها انتقال دهند.
    • از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌توانیم از یک دروازه ها یا گیت وی (gateway)  فقط برای بسیاری از دستگاه‌ها استفاده کنیم، زیرا اکنون تقسیم و انتقال داده‌ها می‌تواند از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین مدیریت شود.
    • به عنوان مثال، به یک دروازه ها یا گیت وی (gateway)  متصل به یخچال فکر کنید، اگر کسی می‌خواهد که داده‌های او برای غذا و داده‌های او برای غذای گربه‌اش به سازمانی ارسال شود که عادات غذایی را دنبال می‌کند، تمام کاری که باید انجام شود این است که این دو دستگاه را ترکیب کند. whizz، یخچال هوشمند و دیگ هوشمند غذای گربه به یک دروازه واحد می رسد، زیرا تنها یک سرور برای دسترسی به این دو مجموعه داده مورد نیاز است.
  • ایمن سازی دروازه ها با حملات سایبری:یکی از نگرانی های عمده ای که ذهن همه را هنگام اشتراک گذاری داده ها از طریق اینترنت مختل می کند، امنیت سایبری یا به سادگی “چگونه داده ها می توانند از طریق اینترنت ایمن باشند” است. اگرچه، اشیاء هوشمند و محاسبات مه برای استفاده از آنچه اتفاق می‌افتد در صورت سرقت داده‌ها از طریق مسیر یا به سادگی گفتن اینکه اگر از طریق دروازه دزدیده شود چه اتفاقی می‌افتد، بی‌خطر هستند. شاید این بار امکان پذیر نباشد، اما با پیشرفت فناوری و ایجاد راه های جدید، تکنیک های جدید حمله سایبری ، روش های فیشینگ ، حملات DOS و جرایم سایبری نیز پیشرفت کرده و راه هایی برای سرقت داده ها پیدا می کنند. ممکن است سرقت داده ها از مسیر و فریب دادن کاربر امکان پذیر باشد. در آن صورت، بهترین راه امنیتی می‌تواند ارائه داده‌های شما با یک نگهبان باشد، در این مورد، ایمن کردن دروازه ها یا گیت وی (gateway)  و اعمال فیلترها و بررسی‌های امنیتی در آن پلتفرم می‌تواند ثابت کند که بازی را تغییر می‌دهد.
    • الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را می‌توان به کار برد که می‌تواند منابع درخواست‌کننده اطلاعات را اعتبارسنجی کند، هر گونه داده ناخواسته را از سرور یا کاربر اسکن کند، میزان داده‌های مورد نیاز را در مقابل میزان داده‌های دسترسی یافته بررسی کند، و بتواند هرگونه تقلب، تهدید احتمالی را تشخیص دهد. ، یا هر مشکل مرتبط با امنیت دیگر ، بنابراین اشیاء هوشمند نه تنها هوشمند، بلکه ایمن تر نیز می شوند.
    • به عنوان مثال، اگر یک الگوریتم یادگیری ماشین در دروازه ها یا گیت وی (gateway)  گنجانده شده باشد، کاری که انجام می دهد این است که هر زمان درخواست سرور به دروازه ارسال می شود، لیست سرورهای خود را بررسی می کند و با آن مطابقت می کند، اگر مطابقت همه درست باشد، پس اجازه انتقال داده را می دهد در غیر این صورت نه.
    • همچنین، الگوریتم‌های یادگیری ماشین بررسی می‌کنند که چگونه و چه داده‌هایی توسط چه منبعی درخواست می‌شوند.
    • به عنوان مثال، یک شرکت نظرسنجی مواد غذایی فقط داده ها را به صورت ماهانه پرس و جو می کند و نیازی به جزئیات پرداخت الکترونیکی کاربر ندارد، بنابراین یادگیری ماشینی می تواند نحوه ارسال داده ها، کمتر یا بیشتر و اینکه چه داده هایی ارسال می شود، فقط جزئیات غذا را تشخیص دهد. و در صورت تشخیص اشتباه می تواند یک تهدید امنیتی ایجاد کند
  • آموزش ساخت دروازه‌ها:یکی از نگرانی‌های اصلی این است که ماشین چیزی را یاد بگیرد، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، برنامه‌نویس نیازی به برنامه‌ریزی ندارد، ماشین و او می‌توانند بیش از هر زمان دیگری به ماشین تکیه کنند. اما اکنون یک سوال در اینجا مطرح می شود این است که چه دروازه هایی را باید یاد گرفت و چگونه؟ پاسخ شگفت‌انگیز است که اگر ممکن است این اتفاق بیفتد، می‌توان بر محدودیت‌های بزرگ دروازه‌ها غلبه کرد و اشیاء هوشمند نیز می‌توانند از هوش بهره ببرند و همچنین این امر باعث ارتقای اشیاء هوشمند می‌شود.
    • د دروازه ها یا گیت وی (gateway)  باید بیاموزند که چگونه خدمات و برق اینترنت را برای خدمات خود مصرف کنند و چگونه می‌توانند با دسترسی به راه‌های هوشمندتر از هر دوی آنها صرفه‌جویی کنند.
    • از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، دروازه‌ها می‌توانند زمانی را که در حال استفاده نیستند معنی کنند و با قطع اتصال آنها به منبع برق و دستگاه، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.
    • همچنین، از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین، دروازه‌ها می‌توانند داده‌ها را با کاهش مصرف اینترنت با فعال کردن راه‌های هوشمند برای انتقال داده‌ها، قطع کردن سرویس‌های اینترنتی در مواقع غیر ضروری و موارد دیگر، با کارآمدتر ارسال کنند.
    • به عنوان مثال، به دروازه ها یا گیت وی (gateway)  متصل به یخچال هوشمند فکر کنید، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند در صورت عدم درخواست برای چندین دقیقه حس کنند و همچنین می‌توانند زمانی را تعیین کنند که تمام داده‌های کل روز را می‌توان به یکباره جمع‌آوری کرد و بنابراین می‌تواند تبدیل شود. خود را در حالت خواب (استاند بای) و همچنین جدا کردن خود از دستگاه در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی و سپس می تواند آن را در صورت نیاز دوباره وصل کند.
  • نیاز به سینک:این محدودیت را می توان با استفاده از چنین دروازه ها یا گیت وی (gateway) که قدرت انتقال داده بیشتر و ذخیره سازی بیشتری را فراهم می کند که می تواند گران باشد اما باعث صرفه جویی در فضا می شود برطرف شود.

نتیجه

دروازه ها یا گیت وی (gateway) ستون فقرات آینده اشیاء هوشمند و محاسبات هستند. از طریق طراحی دروازه، می توان اشیاء هوشمند را در دسترس تر، ایمن تر و مرتبط تر کرد. همانطور که مشاهده می شود دروازه ها یا گیت وی (gateway) چندان ساده نیستند و پیشرفت های بزرگی در طراحی خود دارند. دروازه‌ها می‌توانند دلیل محبوبیت اشیاء هوشمند و سنگ بنای یک دنیای هوشمند باشند. اینها می توانند رهبران فناوری های نوظهور باشند و طراحی آنها می تواند اشیاء هوشمند را در طولانی مدت بایستد. دروازه ها یا گیت وی (gateway) اگر با فناوری‌های عصر مدرن ترکیب شوند، می‌توانند جدول را تغییر دهند و شاهد عصر جدیدی باشند.

سوالات متداول در مورد معرفی دروازه ها

 Q.1: یک دروازه ها یا گیت وی (gateway) چه تفاوتی با روتر دارد؟

پاسخ:

یک روتر معمولا داده ها را در یک شبکه ارسال می کند، در حالی که یک دروازه، شبکه ها را پیوند می دهدروترها و دروازه ها به طور سنتی اجزای سخت افزاری مستقلی بوده اندبا این حال، در حال حاضر معمول تر است که فعالیت های آنها را تحت عنوان چتر “روتر” ترکیب کنیمبه عنوان مثال، روترهای Wi-Fi اغلب برای خانه و کسب و کار خدمات اینترنتی ارائه می کنند.

 Q.2: خطای دروازه بد BAD GATEWAY چیست؟

پاسخ:

یک پیام خطای دروازه بد مانند 502 Bad Gateway، نشان می دهد که مشکلی در ارتباط سرور یک وب سایت درست نیستمی‌توانید مرورگر وب را بازخوانی کنید ، یک جلسه مرورگر جدید باز کنید، یا حافظه پنهان مرورگر خود را برای رفع خطا حذف کنید.

 Q.3: دروازه ها یا گیت وی (gateway)  پیش فرض چیست؟

پاسخ:

می‌توانیم بگوییم که نقطه سخت‌افزاری یک دروازه پیش‌فرض است که دسترسی برای برقراری ارتباط یک شبکه یک دستگاه با شبکه دستگاه دیگر را فراهم می‌کند.

دیگر مقالات : انواع توپولوژی شبکه