03195014547

support@vira-novin.com

اصفهان، ملکشهر، خ مفتح

مجتمع بلکا، واحد 3

سخت افزار شبکه

سخت افزار شبکه

فهرست مطالب


سخت افزار شبکه:

 دستگاه‌های شبکه که به عنوان سخت‌افزار شبکه نیز شناخته می‌شوند، دستگاه‌های فیزیکی هستند که به سخت‌افزار موجود در یک شبکه رایانه‌ای اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشند. به عنوان مثال  Repeater، Hub، Bridge، Switch، Routers، Gateway، Brouter و NIC و غیره.

  1. Repeater  : یک تکرار کننده در لایه فیزیکی کار می کند. وظیفه این سخت افزار شبکه این است که سیگنال را در همان شبکه، قبل از اینکه سیگنال آنقدر ضعیف یا خراب شود، دوباره تولید کند تا طولی را که سیگنال می تواند از طریق همان شبکه منتقل شود، افزایش دهد. نکته مهمی که در مورد تکرارکننده ها باید به آن توجه کرد این است که آنها نه تنها سیگنال را تقویت می کنند بلکه آن را بازسازی می کنند. هنگامی که سیگنال ضعیف می شود، آن را ذره ذره کپی می کنند و آن را در کانکتورهای توپولوژی ستاره ای که به دنبال قدرت اصلی متصل می شوند، بازسازی می کنند. این دستگاه 2 پورت است.
  2. هاب : هاب اساساً یک تکرار کننده چند پورت و از تجهیزات مهم سخت افزار شبکه است. یک هاب چندین سیم را که از شاخه های مختلف می آیند به هم متصل می کند، به عنوان مثال، کانکتور در توپولوژی ستاره ای که ایستگاه های مختلف را به هم متصل می کند. هاب ها نمی توانند داده ها را فیلتر کنند، بنابراین بسته های داده به همه دستگاه های متصل ارسال می شوند. به عبارت دیگر، دامنه برخوردهمه میزبان هایی که از طریق هاب متصل هستند، یک باقی می ماند. همچنین آنها هوش لازم را ندارند که بهترین مسیر را برای بسته های داده پیدا کنند که منجر به ناکارآمدی و هدر رفتن می شود.

انواع هاب
هاب فعال یا اکتیو : هاب هایی هستند که منبع تغذیه خود را دارند و می توانند سیگنال را همراه با شبکه تمیز، تقویت و رله کنند. هم به عنوان یک تکرار کننده در سخت افزار شبکه و هم به عنوان مرکز سیم کشی عمل می کند. اینها برای افزایش حداکثر فاصله بین گره ها استفاده می شوند.

هاب غیرفعال: هاب های غیر فعال از سخت افزار شبکه هستند که سیم کشی را از گره ها و منبع تغذیه را از هاب فعال جمع آوری می کنند. این هاب ها سیگنال ها را بدون تمیز کردن و تقویت آنها به شبکه رله می کنند و نمی توان از آنها برای افزایش فاصله بین گره ها استفاده کرد.

هاب هوشمند: – مانند یک هاب فعال کار می کند و دارای قابلیت های مدیریت از راه دور است. این سخت افزار شبکه همچنین نرخ داده های انعطاف پذیری را برای دستگاه های شبکه فراهم می کنند. همچنین یک مدیر را قادر می سازد تا ترافیک عبوری از هاب را نظارت کند و هر پورت را در هاب پیکربندی کند.

شاید برایتان جالب باشد : خدمات شبکه ، پشتیبانی شبکه ، خرید تجهیزات شبکه

  1.  : Bridge یک پل در لایه پیوند داده عمل می کند. پل یک تکرار کننده است که با خواندن آدرس های MAC مبدا و مقصد، قابلیت فیلتر کردن محتوا را اضافه می کند. همچنین برای اتصال دو شبکه محلی که بر روی یک پروتکل کار می کنند از این سخت افزار شبکه استفاده می شود. این دستگاه دارای یک ورودی و خروجی تک است، بنابراین آن را به یک دستگاه 2 پورت تبدیل می کند.

انواع پل

پل‌های شفاف: پل‌هایی هستند که ایستگاه‌ها از وجود پل کاملاً بی‌اطلاع هستند. این پل ها از دو فرآیند یعنی انتقال پل و یادگیری پل استفاده می کنند.

پل های مسیریابی منبع:- در این سخت افزار شبکه عملیات مسیریابی توسط ایستگاه مبدأ انجام می شود و فریم مشخص می کند که کدام مسیر را دنبال کند. میزبان می تواند فریم را با ارسال فریم خاصی به نام قاب کشف کشف کند که در کل شبکه با استفاده از تمام مسیرهای ممکن به مقصد پخش می شود.

  1. سوئیچ: سوئیچ یک پل چند پورت با بافر و طراحی است که می تواند کارایی و کارایی آن را افزایش دهد (تعداد زیادی از پورت ها ترافیک کمتری دارند). سوئیچ یک دستگاه سخت افزار شبکه در لایه پیوند داده است. سوئیچ می‌تواند قبل از ارسال داده‌ها، بررسی خطا را انجام دهد، که آن را بسیار کارآمد می‌کند، زیرا بسته‌های دارای خطا را ارسال نمی‌کند و بسته‌های خوب را به صورت انتخابی به پورت صحیح ارسال نمی‌کند. به عبارت دیگر، سوئیچ دامنه برخورد میزبان ها را تقسیم می کند، اما دامنه پخش یکسان می ماند.

انواع سوئیچ

  • سوئیچ های مدیریت نشده: این سوئیچ ها طراحی ساده و پلاگینی دارند و گزینه های پیکربندی پیشرفته ای را ارائه نمی دهند. آنها برای شبکه های کوچک یا برای استفاده به عنوان یک شبکه بزرگتر و سخت افزار شبکه مناسب هستند.
  • سوئیچ های مدیریت شده: این سوئیچ ها گزینه های پیکربندی پیشرفته ای مانند VLAN، QoS و تجمع پیوند را ارائه می دهند. این ست افزار شبکه برای شبکه های بزرگتر و پیچیده تر مناسب هستند و امکان مدیریت متمرکز را فراهم می کنند.
  • سوئیچ‌های هوشمند: این سوئیچ‌ها دارای ویژگی‌هایی مشابه سوئیچ‌های مدیریت‌شده هستند، اما معمولاً راه‌اندازی و مدیریت آن‌ها آسان‌تر است. این سخت افزار شبکه برای شبکه های کوچک تا متوسط مناسب هستند.
  • سوئیچ های لایه 2: این سوئیچ ها در لایه Data Link مدل OSI کار می کنند و وظیفه انتقال داده ها بین دستگاه های موجود در همان بخش شبکه را بر عهده دارند.
  • سوئیچ های لایه 3: این سوئیچ ها و سخت افزار شبکه در لایه شبکه مدل OSI کار می کنند و می توانند داده ها را بین بخش های مختلف شبکه هدایت کنند. آنها از سوئیچ های لایه 2 پیشرفته تر هستند و اغلب در شبکه های بزرگتر و پیچیده تر استفاده می شوند.
  • سوئیچ‌های PoE: این سوئیچ‌ها دارای قابلیت Power over Ethernet هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد برق دستگاه‌های شبکه را از طریق همان کابلی که داده را حمل می‌کند، تامین کنند. این نوع سویچ از مهم ترین سخت افزار شبکه به حساب می آیند.
  • سوئیچ های گیگابیتی: این سوئیچ ها از سرعت اترنت گیگابیتی پشتیبانی می کنند که سریعتر از سرعت اترنت سنتی است.
  • سوئیچ های Rack-mounted: این سوئیچ ها برای نصب در رک سرور طراحی شده اند . این سخت افزار شبکه برای استفاده در مراکز داده یا سایر شبکه های بزرگ مناسب هستند.
  • سوئیچ های رومیزی: این سوئیچ ها برای استفاده در دسکتاپ یا در محیط های اداری کوچک طراحی شده اند و معمولاً از نظر اندازه کوچکتر از سوئیچ های رک هستند.
  • سوئیچ های مدولار: این سوئیچ ها دارای طراحی مدولار هستند که امکان گسترش یا سفارشی سازی آسان را فراهم می کند. آنها برای شبکه های بزرگ و مراکز داده مناسب هستند.
  1. روترها: روتر از تجهیزات سخت افزار شبکه و دستگاهی مانند سوئیچ است که بسته های داده را بر اساس آدرس IP آنها مسیریابی می کند. روتر عمدتاً یک دستگاه لایه شبکه است. روترها معمولاً شبکه‌های LAN و WAN را به هم متصل می‌کنند و یک جدول مسیریابی به‌روزرسانی پویا دارند که بر اساس آن در مسیریابی بسته‌های داده تصمیم می‌گیرند. روتر دامنه های پخش میزبان های متصل از طریق آن را تقسیم می کند.
  1. دروازه :  دروازه، همانطور که از نام آن پیداست، گذرگاهی برای اتصال دو شبکه است که ممکن است بر اساس مدل های مختلف شبکه کار کنند. آنها به عنوان عامل های پیام رسان کار می کنند که داده ها را از یک سیستم می گیرند، آن را تفسیر می کنند و به سیستم دیگری منتقل می کنند. دروازه ها همچنین مبدل پروتکل نامیده می شوند و می توانند در هر لایه شبکه کار کنند. دروازه ها معمولاً پیچیده تر از سوئیچ ها یا روترها هستند. در سخت افزار شبکه به یک دروازه، مبدل پروتکل نیز گفته می شود.
  1. Brouter : این سخت افزار شبکه همچنین به عنوان مسیریاب پل، دستگاهی است که ویژگی های هر دو پل و روتر را ترکیب می کند. می تواند در لایه پیوند داده یا لایه شبکه کار کند. به عنوان روتر کار می کند، قادر به مسیریابی بسته ها در سراسر شبکه است و به عنوان پل کار می کند، می تواند ترافیک شبکه محلی را فیلتر کند.
  1. NIC : کارت شبکه یا کارت رابط شبکه یک آداپتور شبکه ( از سخت افزار شبکه ) است که برای اتصال کامپیوتر به شبکه استفاده می شود. برای ایجاد LAN در رایانه نصب شده است. یک شناسه منحصر به فرد دارد که روی تراشه نوشته شده است و یک رابط برای اتصال کابل به آن دارد. کابل به عنوان رابط بین کامپیوتر و روتر یا مودم عمل می کند. کارت NIC یک دستگاه لایه 2 است که به این معنی است که روی هر دو لایه فیزیکی و پیوند داده مدل شبکه کار می کند.

شاید برایتان جالب باشد : 10 نکته ضروری در راه اندازی شبکه برای شرکت ها

موارد مشابه : روتر چیست؟